Arvioinnin kohde
Fysiikan kokeessa arvioinnin kohteita ovat sekä fysikaalisen tiedon ymmärtäminen että tiedon soveltamisen taito lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Kokeessa arvioidaan myös kokelaan kokeellisen tiedonhankinnan ja -käsittelyn taitoja.
Näitä ovat muun muassa kokeensuunnittelu, yleisimpien mittavälineiden käytön hallinta, tulosten esittäminen ja tulkitseminen sekä johtopäätösten tekeminen.
Luonnontieteiden ja teknologian alaan liittyviä ongelmia ratkaistaan käyttäen ja soveltaen fysiikan käsitteitä ja käsiterakenteita.
Luovuutta ja kekseliäisyyttä osoittavat ratkaisut katsotaan erityisen ansiokkaiksi.
Arviointiin vaikuttaa
Arviointiin vaikuttavat myös kokelaan vastausten selkeys, asiasisällön johdonmukaisuus ja jäsentyneisyys.
Fysiikan tehtävän vastaus sisältää vastauksen perustelut, ellei tehtävänannossa ole toisin mainittu.
Kokelas osaa yhdistellä tietoa ja soveltaa oppimaansa.
Vastaus osoittaa, että kokelas on tunnistanut oikein fysikaalisen ilmiön ja tarkastelee tilannetta fysikaalisesti mielekkäällä tavalla.
Kokelas osaa kuvata sovellettavan fysikaalisen mallin ja perustella, miksi mallia voidaan käyttää kyseisessä tehtävässä.
Usein vastauksessa tarvitaan tilannekuvioita, voimakuvioita, kytkentäkaavioita tai graafista esitystä.
Kuviot, kaaviot ja graafiset esitykset ovat selkeitä ja oppiaineen yleisten periaatteiden mukaisia.
Voimakuviossa todelliset voimat erotetaan vektorikomponenteista selkeästi.
Graafisista esityksistä, voimakuvioista yms. on erillinen yhteenveto.
Matemaattiset tehtävät
Matemaattista käsittelyä edellyttävissä tehtävissä suureyhtälöt ja kaavat on perusteltu tavalla, joka osoittaa kokelaan hahmottaneen tilanteen, esimerkiksi lähtien jostain fysiikan peruslaista tai -periaatteesta.
Vastauksessa on esitetty tarvittavat laskut sekä muut riittävät perustelut ja lopputulos.
Suureiden arvojen sijoituksia yhtälöön ei digitaalisessa kokeessa tarvitse kirjoittaa näkyviin, jos vastauksessa on selkeästi esitetty, mitä lukuarvoa ja yksikköä kullekin suuresymbolille käytetään.
Vastauksesta tulee ilmetä selkeästi, miten lopputulokseen on päädytty, mutta laajoja välivaiheita ei tarvita.
Symbolisen laskimen käyttö fysiikan kokeessa:
* kaikki funktio-, graafiset ja symboliset laskimet ovat sallittuja
* eri ohjelmilla tehdyt ratkaisut hyväksytään
Ratkaisusta on käytävä ilmi:
* mihin tilanteeseen ja yhtälöihin sekä fysikaalisiin periaatteisiin ja lakeihin ratkaisu symboleineen perustuu
* lopputuloksen yhteydessä on esitetty tehtävänannossa kysytyn suureen ratkaistu suureyhtälö.
Koejärjestelmän ohjelmia voi käyttää tehtävän ratkaisussa hyväksi niille luonteenomaisella tavalla,
eikä niiden tuottamaa esitystä tarvitse kirjoittaa uudestaan, mikäli esitys on ymmärrettävä.
Selkeyden vuoksi erillisen lopputuloksen esittämistä suositellaan.
Yleistä
* Vastauksen pitää olla riittävän selkeä, jotta opettajalle ja sensorille on selvää, mitä kokelas tarkoittaa, ja jotta merkinnät eivät mene vastauksessa keskenään sekaisin. Valittua merkintätapaa voi tukea ja täydentää selityksillä.
Huom! Kansallisten käytäntöjen mukaista notaatiota ja fysiikalle tyypillistä esitystapaa ei kuitenkaan tarvitse erikseen selittää.
* Koejärjestelmän ohjelmia voi käyttää tehtävän ratkaisussa hyväksi niille luonteenomaisella tavalla,
eikä niiden tuottamaa esitystä tarvitse kirjoittaa uudestaan, mikäli esitys on ymmärrettävä.
Lähteenä erityisesti:
Hyvän vastauksen piirteet syksystä 2018 (digit. koe) lähtien: Syksy 2020
Tiedote fysiikan opettajille ja opsikelijoille 30.1.2018